Piirros on asiantuntijan lahja maailmalle

Asiantuntijoiden kannattaa avata ajatuksiaan kuvioiksi. Piirros mahdollistaa monta asiaa.

Esimerkki: Tietojärjestelmän ylläpitäjänä tiedät, miten järjestelmä on rakennettu. Tiedät mistä palasista kokonaisuus muodostuu, miten tieto liikkuu palasten välillä ja mihin tieto lopulta päätyy.

Jossain vaiheessa tulee hetki, kun kokonaisuus on avattava muille. Syy voi olla esimerkiksi järjestelmäkokonaisuuden kehitystyö, perehdyttäminen, henkilövaihdokset tai ulkopuolisen asiantuntijan hyödyntäminen.

Olet melkoinen taikuri, jos pystyt selostamaan kokonaisuuden muille niin, että he ymmärtävät sen.

On monta hyvää syytä sille, että asiantuntijoiden päässä oleva tieto muutetaan tekstiksi tai kuvioksi.

Kuvauksen hyötyjä:

(no pakkohan tähän oli kuvio tehdä 🙂 )

Oman ajatuksen selkeyttäminen

Tietojärjestelmiin liittyvien asioiden pohdinta on usein monipuolisempaa, kun asiat kirjaa paperille. Ajatustasolla selvä juttu ei olekaan todellisuudessa niin selvä.

Huomaan tämän itse käytännön työssä. Olen havainnut, että piirtämisen yhteydessä tulee huomioitua myös sellaisia asioita, joita ei ajatustasolla osannut huomioida.

Olen kuullut sanottavan, että kirjoittaminen on ajattelua. Teksti on hyvä, mutta kuva on parempi. Piirtäminenkin on ajattelua!

Kuvaus mahdollistaa keskustelun

Asiaa on helpompi pohtia yhdessä, kun kaikki näkevät saman kuvauksen. On paljon helpompaa puhua yhteisestä kuvasta, kuin pelkästä tekstistä tai toisen selostuksesta. Kuvasta kohti keskustelua:

  • Miksi teemme asian noin?
  • Miksi tieto liikkuu tuota kautta?
  • Miksi samaa tietoa tallennetaan kahteen paikkaan?
  • Miksi tietoliikenne on salattu tuolla, mutta ei täällä?

Osaamisen jakaminen – toiminnan jatkuvuus

Hyvästä kuvasta saa nopeasti yleiskäsityksen organisaation tietojärjestelmistä ja niiden välisistä yhteyksistä. Kuvausta on mahdollista käyttää esimerkiksi uuden työntekijän perehdyttämisessä tai ulkopuolisen avun hyödyntämisessä. Konsultti kiittää ja apua saa nopeammin.

Erityisesti tietojärjestelmien osalta ei ole järkevää, että kaikki tieto on vain yhden henkilön päässä. Yrityksen kannalta on olennaista, että tieto on muidenkin hyödynnettävissä. Järjestelmästä vastaava asiantuntija voi esimerkiksi sairastua tai lähteä yrityksestä. Toisen henkilön on hankala ottaa kokonaisuutta haltuun, jos sitä ei ole kuvattu. Yksinkertainenkin kuvaus voi pelastaa yrityksen isoilta ongelmilta.

Piirtäkää perkele!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.