Tietojesiturvaksi.fi

  • Missä se GDPR:n lupaama kilpailuetu on?

    EU:n tietosuojauudistuksen karu todellisuus: iso kasa ihmisiä tekee paljon hommia näkymättömän asian eteen. Ketään ei kiinnosta, bisnekset kärsivät, euroja kuluu ja työntekijät turhautuu. Vain siksi, että laki vaatii. Jos et tottele, iso käsi vie taskusta loputkin rahat. Näinkin on asia koettu. Muutos tuntuu ikävältä. EU toteutti uuden tietosuoja-asetuksen (GDPR), jotta henkilötietojen käsittelyyn saataisiin yhtenäiset säännöt […]

    Lue lisää…

  • Servicedesk on osa organisaation tietoturvaa

    Organisaation tukipalvelulla, esim. Helpdesk tai Servicedesk, on oma roolinsa organisaation tietoturvallisuuden toteuttamisessa. Lähestyn aihetta kolmen kokonaisuuden kautta: tilannekuva, toiminta ja tietoisuus. Tilannekuva: Servicedesk tunnistaa tietoturvapoikkeamat Servicedeskin työntekijät näkevät päivän aikana useita erilaisia palvelupyyntöjä, vikailmoituksia ja häiriötilanteita. Heille muodostuu nopeasti käsitys siitä, mikä on normaalia päivittäistä toimintaa. Servicedesk tuottaa organisaatiolle tilannekuvaa omasta näkökulmastaan. Tukipalvelun työntekijöillä on […]

    Lue lisää…

  • IT-asiantuntija on myös tietoturva-asiantuntija

    Yrityksen IT-asiantuntija voi vaikuttaa koko yrityksen tietoturvaan monella eri tavalla. Tietoturvallisuuteen vaikuttaa esimerkiksi tietojärjestelmien suunnittelu ja hankinta, järjestelmien ylläpito. Lisäksi työntekijällä on aina olemassa asiantuntijavastuu. Turvallisten tietojärjestelmien suunnittelu ja hankinta Asiantuntija osallistuu tietojärjestelmien suunnitteluun ja hankintaan. Tarkoituksena on hankkia järjestelmä, joka vastaa tarpeeseen, on turvallinen ja täyttää  GDPR Privacy-by-Design vaatimukset. Asiantuntija tietää, että tietojärjestelmää ei […]

    Lue lisää…

  • Esimies, olet tietoturvallisuuden esimerkki, ohjeistaja ja valvoja

    Esimies tai -nainen, esihenkilö, omaa olennaisen roolin organisaation tietoturvan toteuttamisessa. Esihenkilöt mahdollistavat tietoturvalliset työskentelytavat. He ohjeistavat työntekijöitä, valvovat toimintaa ja näyttävät esimerkkiä yhdessä yritysjohdon kanssa. Esihenkilö on esimerkki Esihenkilö näyttää esimerkkiä päivittäisessä toiminnassa. Hyvää tai huonoa! Esimerkillä on vaikutusta työtekijöiden tietoturva-asenteisiin ja tätä kautta koko organisaation tietoturvaan. Esimerkki Esihenkilö pyytää työntekijöitä kommentoimaan palaverimuistiota ja uuden […]

    Lue lisää…

  • Yritysjohto möhlii tai mahdollistaa tietoturvan

    Yritysjohdon sitoutuminen tietoturvaan on yksi tärkeimmistä tietoturva-asioista. Jos yritysjohto ei ole kiinnostunut tietoturvasta, ei bisneskään kauan kukoista. Tietoturvan merkitystä yritykselle voi osoittaa tietoturvapolitiikan toteuttamisella, resurssien antamisella sekä riskienhallintaan osallistumalla. Kyseessä on ihan perusjuttuja, jotka jokainen yritys voi toteuttaa. Asioiden olennaisuudesta kertoo se, että ne on huomioitu esimerkiksi ISO27001 tietoturvastandardissa sekä valtionhallinnon tietoturvallisuuden perustason vaatimuksissa (VAHTI […]

    Lue lisää…

Ideoita, ajatuksia?