Tietojesiturvaksi.fi

  • Tietovirtojen kuvaaminen – miksi se kannattaa tehdä?

    Tietovirtojen kuvaaminen on toimenpide, joka auttaa organisaatiota ymmärtämään ja hallitsemaan tietojaan paremmin. Toimenpide auttaa myös EU:n tietosuoja-asetusten vaatimusten täyttämisessä. Tarkoitus on, että yritys selvittäisi itselleen, miten sen hallussa olevat henkilötiedot kulkevat paikasta toiseen. Monesti on niin, että jokin asia vaikuttaa täysin selkeältä… kunnes sen pistää paperille. Saan itseni kiinni tästä ajatusharhasta jatkuvasti. Tietojärjestelmäympäristöissä mikään ei […]

    Lue lisää…

  • Henkilötietoinventaario – kaiken hyvän ja pahan alku

    Henkilötietoinventaario on henkilötietojen käsittelyn kartoitus, jossa yritys selvittää, missä kaikkialla henkilötietoja käsitellään. Inventaario on kaiken hyvän ja pahan alku. Tieto todellakin lisää tuskaa, mutta samalla mahdollistaa asioiden kehittämisen. Käytännössä yritysten ja organisaatioiden kannattaa tehdä henkilötietoinventaario, jotta ne pystyvät täyttämään EU:n tietosuoja-asetuksen vaatimukset. Henkilötietoinventaarion toteuttamisesta on kuitenkin muutakin hyötyä. Suurin hyöty on tulokset, jotka kertovat, missä […]

    Lue lisää…

  • Nolosta nohevaksi ja muita vinkkejä tilaturvallisuuteen

    Yle A-studion turvatestissä testattiin suomalaista tee-se-itse näkymättömyysviittaa: keltaiset liivit, kypärä ja tikkaat. Tällä yhdistelmällä varustettu toimittaja onnistui kävelemään sisään merkittäviin yrityksiin ja valtion laitoksiin. Testin perusteella organisaatioiden tilaturvallisuus ei ollut kunnossa. Testin kohteeksi joutuneet päässeet organisaatiot perustelivat tapahtunutta seuraavasti: Valvonta on hankalaa, koska rakennuksessa on muitakin toimijoita. Aulapalvelun toimintaa on kehitettävä. Tapahtui inhimillinen virhe. Perustelut […]

    Lue lisää…

  • Missä se GDPR:n lupaama kilpailuetu on?

    EU:n tietosuojauudistuksen karu todellisuus: iso kasa ihmisiä tekee paljon hommia näkymättömän asian eteen. Ketään ei kiinnosta, bisnekset kärsivät, euroja kuluu ja työntekijät turhautuu. Vain siksi, että laki vaatii. Jos et tottele, iso käsi vie taskusta loputkin rahat. Näinkin on asia koettu. Muutos tuntuu ikävältä. EU toteutti uuden tietosuoja-asetuksen (GDPR), jotta henkilötietojen käsittelyyn saataisiin yhtenäiset säännöt […]

    Lue lisää…

  • Servicedesk on osa organisaation tietoturvaa

    Organisaation tukipalvelulla, esim. Helpdesk tai Servicedesk, on oma roolinsa organisaation tietoturvallisuuden toteuttamisessa. Lähestyn aihetta kolmen kokonaisuuden kautta: tilannekuva, toiminta ja tietoisuus. Tilannekuva: Servicedesk tunnistaa tietoturvapoikkeamat Servicedeskin työntekijät näkevät päivän aikana useita erilaisia palvelupyyntöjä, vikailmoituksia ja häiriötilanteita. Heille muodostuu nopeasti käsitys siitä, mikä on normaalia päivittäistä toimintaa. Servicedesk tuottaa organisaatiolle tilannekuvaa omasta näkökulmastaan. Tukipalvelun työntekijöillä on […]

    Lue lisää…

Ideoita, ajatuksia?