Missä se GDPR:n lupaama kilpailuetu on?

EU:n tietosuojauudistuksen karu todellisuus: iso kasa ihmisiä tekee paljon hommia näkymättömän asian eteen. Ketään ei kiinnosta, bisnekset kärsivät, euroja kuluu ja työntekijät turhautuu. Vain siksi, että laki vaatii. Jos et tottele, iso käsi vie taskusta loputkin rahat.

Näinkin on asia koettu. Muutos tuntuu ikävältä.

EU toteutti uuden tietosuoja-asetuksen (GDPR), jotta henkilötietojen käsittelyyn saataisiin yhtenäiset säännöt koko unionin alueelle. Samalla haluttiin nostaa kansalaisten luottamusta digitaalisia palveluita kohtaan. Yrityksille uudistusta mainostettiin mahdollisuutena saavuttaa kilpailuetua.

Missä se luvattu kilpailuetu on?

Palveluntarjoajat, jotka pystyvät kertomaan, miten heidän tuotteensa helpottaa GDPR-vaatimusten täyttämistä, saavat varmasti kilpailuetua. Asiakasyrityksen on helpompi ostaa tuote tai palvelu, jossa tietoturva- ja tietosuojavaatimukset on huomioitu. Miksi lähtisin hankkimaan jotain, mikä ei täytä omia ja asiakkaideni vaatimuksia?

Yrittäjä, kun harkitset jonkun palvelun käyttöönottoa, tee seuraava testi. Mene palveluntuottajan www-sivuille ja etsi sieltä mainintoja palvelun tietosuojasta ja tietoturvasta. Vastaavasti voit etsiä netistä esimerkiksi ”palvelun nimi + tietosuoja” tms. Vertaile hakutuloksia. Huomaat varmasti, että osa huomioi tietosuojanäkökulmat paremmin kuin toiset. Kumpaan luotat enemmän?

Kilpailuetu käytännössä

Ohessa on muutama esimerkki, jossa tietosuojan kilpailuetu näkyy käytännössä.

Lyyti-palvelua voi käyttää tapahtumien ilmoittautumistietojen keruuseen. Lyyti on lisännyt palveluunsa toimintoja, jotka auttavat organisaatiota täyttämään GDPR:n vaatimukset. Lisäksi palvelun nettisivulla kerrotaan kattavasti ja opettavaisesti, miten eri toimintoja voidaan hyödyntää paremman tietosuojan toteuttamisessa. Organisaation näkökulmasta palvelu vaikuttaa hyvältä. Kuluttajana haluaisin myös suosia palveluita, jotka ottavat nämä asiat tosissaan.

WordPress on yksi suosituimmista ohjelmistoista koko internetissä. WordPressin yhteisö rakentaa sovellukseen toimintoja, joilla GDPR-vaatimuksia voidaan täyttää [1, 2]. WordPressiä hyödyntävät yritykset saavat tästä suoraan kilpailuetua, kun heidän ei tarvitse itse käyttää niin paljon resursseja toimintojen toteuttamiseen. Aika, raha ja ihmiset voidaan hyödyntää muualla.

Verkkokauppojen asiakkaana pyrin ostamaan tuotteita aina sellaisesta verkkokaupasta, johon luotan. Jos joudun hankkimaan tuotteita kokonaan uudesta kaupasta, haluaisin aina tietää edes jotakin verkkokaupan tietoturvasta ja tietosuojasta.

Kyllä, olen se henkilö, joka lukee teidän tietosuojaselosteenne… jos sellainen löytyy.

Verkkokaupan tulee siis herättää luottamusta. Aiheesta lisää esimerkiksi TIEKE:n julkaisusta Verkkokaupan luotettavuus. Verkkokauppa saa kilpailuetua, kun hoitaa tietosuojansa hyvin, ja kertoo sen.

Suurin kilpailuetu?

Mielestäni on olemassa vielä yksi iso asia, joka muuttuu kilpailueduksi vasta myöhemmin. Jos organisaatio ottaa tietosuojavaatimukset tosissaan, on organisaation tutkittava omaa toimintaansa. Näin ollen:

Suurin hyöty on itsensä tunteminen. Siitä kumpuaa kaikki muut mahdollisuudet.

Palataan asiaan…


Julkaistu

kategoriassa

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *