Työntekijänä sinun kannattaa ilmoittaa kaikista turvallisuuteen liittyvistä havainnoista työpaikkasi turvallisuudesta vastaavalle henkilölle. Ilmoittaminen on tärkeä päätös. Kun päätät ilmoittaa havainnostasi, päätät samalla varoittaa muita. Se on päätös huolehtia yhteisestä turvallisuudesta.
Ei ole turhaa ilmoitusta
Käytetään esimerkkinä huijausviestiä.
Selkeästä huijausviestistä ilmoittaminen saattaa tuntua turhalta. Helposti ajattelee, että itsestäänselvyyksistä ei tarvitse ilmoittaa. Ilmoita silti, koska ilmoittaminen luo tärkeää tilannekuvaa. On hyvä ymmärtää, että samaa huijausviestiä ei välttämättä lähetetä kaikille työntekijöille. Älä huijaa itseäsi sillä, että joku muu on tästä jo ilmoittanut.
Ilmoittamalla tietoturvahavainnoista mahdollistat myös sen, että ongelmilta voidaan suojautua ennakkoon. Tai jo tapahtuneen vahingon vaikutukset saadaan minimoitua, kunhan toimitaan nopeasti. Kun ilmoitat, olet tehnyt päätöksen muiden auttamisesta.
Ilmoitus mahdollistaa oppimisen
Työntekijät ja asiantuntijat voivat yhdessä tutkia ja arvioida ilmoitettua tietoturvahavaintoa (esim. huijausviestiä), jolloin molemmat osapuolet hyötyvät. Työntekijä saa asiantuntijalta oppia siitä, mitkä asiat viestissä kertovat, onko kyseessä mahdollisesti huijausviesti vai ei. Työntekijä oppii esimerkiksi arvioimaan viestin lähettäjää, linkkejä ja viestin kontekstia. Samalla opit, millaisia huijausviestit voivat olla. Tai millainen viesti ei ole huijausviesti.
Asiantuntija oppii työntekijältä, millaisia viestejä työntekijät saavat. Asiantuntija saa tärkeää tilannetietoa, millaisia huijauksia juuri meidän yritykseen kohdistuu. Lisäksi asiantuntija oppii, miten erilaisiin viesteihin reagoidaan ja miten työntekijät tunnistavat ne huijausviesteiksi. Työntekijän ilmoitus ylläpitää asiantuntijankin osaamista!
Voimme opastaa toisiamme ja samalla oppia toisiltamme. Vahvistamme toinen toisiamme – ihan vain ilmoittamalla asioista!
Vastaa