Olin lähdössä pois isosta marketista, kun huomasin, että eräälle tyhjälle kassalle käveli siviilivaatteisiin pukeutunut mieshenkilö. Hänellä oli mukanaan pieni pahvilaatikko ja jotain papereita, jotka hän laski maksupäätteen läheisyyteen. Mies alkoi rauhallisesti tutkia maksupäätettä ja sen kytkentöjä.
Viereisen kassapisteen naispuolinen työntekijä kääntyi ympäri ja katsoi miestä hetken aikaa. Mies nyökkäsi hymyillen. Sen jälkeen mies jatkoi ”töitään” ja kassaneiti otti seuraavan asiakkaan vastaan.
Näin asiakkaan näkökulmasta tilanne oli jotenkin outo. Ulkopuolinen koplasi kaupan maksupäätettä ja kassaneitiä ei juuri kiinnostanut.
Lisäksi:
- Kassaneidin olisi pitänyt kysyä mieheltä henkilökorttia ja huoltotoimeksiantoa tms.
- Huoltomiehen kannattaisi selkeästi viestittää edustavansa huoltoyritystä. Oli sitten oikeissa töissä tai hämärähommissa..
- Yrityksen tulisi muuttaa käytäntöjään sellaisiksi, että ulkopuoliset eivät vain omatoimisesti kävele korjaamaan kassapäätteitä.
Ei olisi ensimmäinen kerta, kun yritysten kassoja ja maksupäätteitä viritetään kolmansien osapuolien etujen mukaisiksi.
Vastaa