Jokainen www-palvelun ylläpitäjä haluaa varmasti tietää paljonko sivustolla on ollut vierailijoita viime aikoina. Yrityksiä kiinnostaa usein myös vierailijan käyttäytyminen www-palvelussa sekä esimerkiksi mainonnan tehon mittaaminen jne.
Tätä varten otetaan usein käyttöön erillinen tilastointiohjelma tai -palvelu, kuten Google Analytics. Hintalapun lisäksi (Google Analytics: nolla euroa) helppo käyttöönotto sekä ohjelmiston kautta saatavat lisähyödyt tekevät palvelusta houkuttelevan.
Uskallan kuitenkin väittää, että monessa organisaatiossa ei varmastikaan ajatella asiaa palvelun käyttäjän näkökulmasta.
Ongelmat ovat nimittäin samat, kuin sosiaalisen median Tykkää/Jaa -nappien tapauksessa.
Samalla kun www-palvelun ylläpitäjä saa haluamansa kävijätilastot, niin vierailijan tietoja saattaa siirtyä myös ulkopuolisille (ja ulkomaisille) palveluntarjoajille. Useimmiten niin, että käyttäjä ei voi tähän mitenkään vaikuttaa.
Törkeimpiä ovat ne sivustot joiden tietosuojaselosteessa valheellisesti väitetään, että käyttäjän tietoja ei luovuteta ulkopuolisille tahoille. Ennen kuin vierailija on ehtinyt edes selosteita lukemaan, tiedot ovat jo päätyneet muualle.
Miten osapuolten tulisi suhtautua asiaan?
Käyttäjän vaikutusmahdollisuudet
Aseta selaimen Älä seuraa / Do not track -toiminto päälle.
Tämä kertoo www-palvelulle, että käyttäjä ei halua tulla seuratuksi. Huom! Tämä ei silti estä www-palvelua seuraamasta sinua.
Asenna selaimeen seurannan estäviä lisäosia.
Yleisimmät seurantaohjelmat ja -tekniikat voidaan estää, mutta 100% estoa on hankala toteuttaa.
Pyri liikkumaan verkossa anonyymisti.
Aiheen laajuudesta johtuen kehotan tässä vain tutustumaan esimerkiksi ns. Tor-verkkoon.
Verkkopalvelun ylläpitäjän vaikutusmahdollisuudet
Kunnioita käyttäjän tahtoa.
Jos vierailijan selain kertoo, että käyttäjä ei halua tulla seuratuksi, niin kunnioita sitä! Tämä on samalla moraalinen kysymys. Keräänkö käyttäjästä tietoa esim. liiketoiminnan kehittämisen nimissä vai kunnioitanko hänen tahtoaan pysyä piilossa.
Kartoita ohjelmistovaihtoehdot.
Markkinoilla on myös palveluita joissa kerätyt tiedot säilyvät Suomessa. Voit myös itse ylläpitää tilastointiohjelmistoa jolloin kerätty data ei päädy muille!
Rajoita kerättävän tiedon määrää.
Jos keräät tietoa, niin mieti mitä kaikkea tarvitset. Onko sinun esimerkiksi aivan pakko tallentaa käyttäjän IP-osoite kokonaisuudessaan?
Kerro avoimesti toiminnastasi.
Kun keräät tietoa käyttäjän toiminnasta sivustollasi, niin kerro se käyttäjälle selkeästi. Tällöin vierailija voi itse päättää miten asiaan suhtautuu.
Anna käyttäjälle mahdollisuus valita.
Verkkopalvelu voidaan toteuttaa myös siten, että käyttäjä voi itse vaikuttaa hänestä kerättävien tietojen määrään.
Laittakaapa jotain kommenttia aiheesta www-palvelun ylläpitäjän tai vierailijan näkökulmasta!
Vastaa